11.8.11

simpati

hujung minggu hari tu dengaq satu berita - bena perang serang padi kat tunjang- first impression,apa nama saintifik bena perang r? terus pikiaq tu..bukan benda lain..huhu
sebab dulu menggila hapai segala nama..

pastu malam ni baru research balik pasal bena perang, padi. sebab aku memang cetek ilmu bab padi. walaupun belajaq apart of agriculture, tak terdedah sangat kat tanaman padi. jadi,mau tak mau, kena usaha tambah-tambah sendiri.

tapi sejak amek kelas fisiologi, prof banyak crita pasal padi, jadi berminat jugak lah dengan padi. padi sangat lah penting untuk kta yang duduk malaysia ni. kalau suka,wajib, perlu nasi dalam hidup seharian..kita akan sangat menghargai padi, beras, bendang(sawah),petani dan semua yang terlibat.


after research tadi, baru ingat balik..bena perang aka Nilaparvata lugens rupanya..sangat tak ingat..
punca jadi kerosakan ni sebab mungkin kegunaan baja N yang berlebihan. ni aku baca dari suratkhabar dan blog-blog. bena perang ni hisap sap sel padi.jadi, padi akan nampak macam terbakar. automatik lah hasil akan kurang sebab sink and source tak dapat berjalan lancar. kesannya sangatlah besar untuk petani-petani yang terlibat. kemungkinan kadar baja N yang diberi berlebihan dan serangga baik seperti labah-labah dll musnah.



tapi, dalam hal ni pada pendapat peribadi aku, aku tak mau salah kan petani.  mungkin ni satu kesilapan tapi masih boleh dibaiki dengan pemantauan,kaji selidik,dan inovasi dalam bidang pertanian. aku bukanlah tau sangat. tapi kita yang hidup ni mestilah menghargai setiap hasil usaha petani dan orang-orang pertanian. kalau kita work on agriculture, make sure we dont make farmer become frustrated.


pesanan untuk diri sendiri-belajar dan kerja dengan ikhlas kerana allah dan bantu orang-orang disekeliling kita.

No comments:

Post a Comment